ЗавантаженняБудь ласка зачекайте...

Резиденція буковинських митрополитів

Архітектурний ансамбль резиденції Митрополитів Буковини і Далмації – один з визначних пам’яток всесвітньої спадщини ЮНЕСКО. Нині тут розташований Чернівецький національний університет імені Юрія Федьковича. Ця перлина архітектури збудована в дусі еклектики з переважанням елементів візантійського та романського стилів впродовж 1864 – 1882 років.

Використання орнаменту в декорі фасадів архітектурного ансамблю резиденції митрополитів Буковини і Далмації

Грандіозні розміри ансамблю є втіленням могутності і впливу Православної митрополії Буковини - найбільшого православного центру  південно-східної  Європи . Перший митрополит Буковини Євген ГАКМАН , який став головним ініціатором будівництва ансамблю.

Будівництво тривало 18 років, з 1864 по 1882 рік за проектом геніального архітектора Йосипа Главки. Загальна площа ансамблю складає 8 гектарів. Ця перлина архітектури збудована з переважанням елементів візантійського та романського стилів.

Архітектор Йосип Главка( 15 лютого 1831 – 11 березня 1908)

Ідеологічним ключем об'ємно-просторової архітектурної композиції ансамблю є догмат Святої Трійці : триєдине начало - Батько, Син і Святий Дух.

 

 

 

 

 

Монастирський корпус (Гостинний корпус)


 

 

 

 

Семінарський корпус

 

В резиденції можна знайти елементи середньовічної фортеці, візантійської архітектури, романської – зубчасті виступи на контурах стін, готичної – круті схили дахів та декоративні деталі, мавританської архітектури – вежі з куполом, що показують культуру Сходу. Також традиційні буковинські різноманітні і яскраві орнаменти, різьба які простежуються як в інтер’єрах, так і в екстер’єрах. Надзвичайно вражає кольорове глазуроване черепичне покриття на дахах ансамблю, викладене малюнком, що нагадує буковинський килим, де відображено п’ять видів кольорів:  червоний, блакитний, темно – коричневий, зелений та білий, які є християнською символікою. До прикладу з білого різьбленого каменю виконані фасадні орнаменти, імпости вікон, медальйони, колони галерей.

В ансамблі спостерігається синкретичність елементів різних стилів одного історичного періоду. Тому присутні такі речі як оздоблення купола зірками Давида на Дяківській школі, при цьому увінчаним православним хрестом. Або на шпилі домашньої митрополичої церкви встановлений унікальний за своєю формою об’ємний хрест, який вказує католикам на Захід , а православним на Схід. Можливо таким чином архітектор мав за ціль підкреслити цим спадковість православ’я , як і загалом християнства, від біблійної старозавітної традиції, спільної для юдеїв і християн.  Три монументальні корпуса ансамблю: Митрополичий корпус, духовна семінарія з церквою Трьох Святителів та Дяківська школа були оздоблені семалогічними орнаментальними елементами, присвяченими символічному значені церковної інституції в суспільстві, а також історичним традиціям в символіці християнства.

Прагнення акцентувати історичну роль Візантії,  як живлющого джерела європейської культури, демонструють архітектурно-планувальні, просторово-композиційні і конструктивні прийоми архітектури церков, трактування фасадів, інтер'єрів і семантика елементів декору будинків. У тому числі   застосування будівельного матеріалу - червоної чолової цегли – головного штучного будівельного матеріалу Візантії.

Червоний - символізує Кров Христову.

Жовтий - є символом істини.

Зелений колір Животворчого Древа і є символом Трійці.

Блакитний - небесна чистота, покаяння.

Синій - символ вічності.

Білий - символ чистоти, непорочності і святості.

До прикладу з білого різьбленого каменю виконані фасадні орнаменти, імпости вікон, медальйони, колони галерей. Одним з головних елементів декору фасадів ансамблю являється хрест. Різні за формою та подобою, при дослідженнях знайдено біля трьох десятків різновидностей. Усі являються православними.

 

 

Одним з головних елементів декору фасадів ансамблю являється хрест, різною за формою та подобою, що налічується близько семи десяти шести видів. Усі являються православними, відрізняються лиш числом перекладин, числом кінців хреста, пропорціями і матеріалом. За походженням являються епохи Відродження. Кожний з корпусів вирізняється своїм видом хреста. На фасадах церкви Трьох Святих домінує кам’яний грецький хрест вписаний в колі, так звані енколпіон. Коло в християнстві означає Сонце – як центр і основа небесного простору.

А саме над обрамленням вікон другого ярусу, над порталом входу, оздоблення п’яти куполів та вівтарної частини. Присутні також хрести вписані в ромб, що орієнтовані по всім сторонам світу. Із західної частини церкви видніється мальтійський кам’яний хрест або восьми конечний. Такий вид форми хреста був офіційно прийнятий як знак воїнів Ордена хрестоносців Св. Іоанна Ієрусалимського.

Купола увінчані рівносторонніми металевими хрестами ускладненої форми,в яких також присутнє коло. На Митрополичому палаці домінує Георгіївський тип кам’яного хреста з колом в центрі. Чотирикутний хрест з рівними кінцями, рівномірно розширюється від центру до рівно обрізаним краях. Також на вікнах спостерігається чотирьохлисний пас, а на коньку даху трьохлисний металевий, на консолі балконів - вирізьблений кам’яний хрест.

Резиденція – це унікальний витвір мистецтва, що синтезує у собі досягнення Східної і Західної культурної спадщини.

 

 

 

 «Парадна брама» є яскравим відображенням всього архітектурного ансамблю. Композиція складається з чотирьох веж, дві центральні є вищими за бічні.

 Їх завершенням служать куполи-маківки. Брами порталу обрамлені білим піщаником, в середині яких встановлені ковані ворота. Від початку фронтон центральної арки був оздоблений буковинським орнаментом. Сьогодні поверх нього виведено напис — «УНІВЕРСИТЕТ».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

comments powered by Disqus
© 2015—2017 “Історичне місто Чернівці громадський портал”. Всі права застережено.